Dingen die je (echt) niet moet zeggen tegen iemand met depressie
Bewuste levensstijl,  Persoonlijk

Dingen die je (echt) niet moet zeggen tegen iemand met depressie

In alle jaren dat ik een depressie heb (en dat zijn er ondertussen al weer 10), zijn er heel wat dingen tegen mij gezegd, die niet geholpen hebben. Ik merk dan ook dat depressie nog te vaak verkeerd wordt begrepen. Tijd om daar verandering in te brengen. Een depressie wordt onderschat en soms gezien als een dipje of een korte periode dat het even tegenzit. Maar het is veel meer dan dat. Wil je iemand helpen die last heeft van depressie, zorg er dan voor dat je de volgende dingen vermijd te zeggen. 

Dingen die je (echt) niet moet zeggen tegen iemand met depressie

Ter eerste wil ik beginnen met vertellen wat een depressie precies is, zodat je beter begrijpt waarom het belangrijk is om het niet te onderschatten. Een depressie is een voortdurend gevoel van somberheid, dat langer aanhoudt dan twee weken.

Je kunt een depressie herkennen aan somberheid, minder plezier hebben in het leven, minder of juist meer eten (bij mij meer), last hebben van slapeloosheid, vermoeid zijn, concentratieproblemen en denken aan zelfdoding. Niet iedereen met depressie heeft last van al deze symptomen. Ik denk bijvoorbeeld op dit moment niet aan zelfdoding. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Lees ook mijn verhaal over wat depressie met mij doet. 

Het vervelende aan depressie is dat veel mensen ermee in aanraking komen. Misschien is er iemand in jouw omgeving die het heeft of heb je het zelf (net als ik). Er wordt zelfs gezegd dat 1 op de 20 vrouwen last krijgt van depressie. Veel he! En daarom is het ook zo belangrijk dat we weten hoe we ermee om kunnen gaan. En vooral ook hoe we iemand kunnen steunen die het heeft.

1. Het komt wel goed!

Dit zinnetje wordt vaak gebruikt om iemand gerust te stellen, maar in werkelijk kan het iemand het gevoel geven alsof ze niet serieus worden genomen. Of nog vervelender dat ze zich aanstellen of niet sterk genoeg zijn om hun gevoel te veranderen. Zeg liever: “Hoe gaat het nu echt met je?”

2. Je kunt er voor kiezen om je niet depressief te voelen.

Was het maar zo, dat je ervoor kunt kiezen om niet meer depressief te zijn. Als ik dat had gekund, dan had ik het zeker gedaan. Maar helaas is een depressie hebben geen keuze. Je kunt niet even je gedachten op iets anders zetten of vergeten dat je het hebt.

3. Maar dan maak je toch zin!

Voor mij zorgt dit zinnetje er soms voor dat ik mij schuldig voel. Waarom? Omdat ik op sommige dagen niets uit mijn handen krijg, terwijl ik dat wel graag zou willen. Gelukkig zijn er op dit moment wel dagen dat het redelijk met mij gaat, maar dat is niet altijd zo. Houd hier dus rekening mee. Want door dit te zeggen, kun je eigenlijk zeggen dat iemand ‘lui’ is of zich niet ‘verantwoordelijk’ gedraagt.

4. Heb je niet gewoon een winterdipje?

Ja, de winterperiode is nu echt weer begonnen! Ik houd ervan. De koudere dagen zorgen ervoor dat ik kan genieten van op de bank liggen met een dekentje. Netflix en kaarsjes aan. Maar de wintermaanden staan erom bekend dat het langer donker is. Er is dus minder zon en daardoor kan jouw lichaam weinig vitamine D opnemen. Onthoud dat een depressie zoveel meer is dan een dip.

5. Ga je thuiszitten op een vrije dag?

Met een depressie zit je echt niet graag thuis. En misschien lijkt het ook wel een feestje, want je bent thuis. Dus je kunt, in theorie, doen wat je wil. Helaas is daar niet veel van waar. Ik ervaar thuis wel als een veilige en vertrouwde plek. Maar thuis zijn is nou niet perse iets wat ik altijd graag doe.

Al vind ik het wel heel belangrijk om met mijn depressie voldoende tijd voor mezelf in te plannen. Dus dat kan ook zijn op vrije dagen, als ik niet bezig ben met bloggen of werken aan mijn bedrijf. Dan laad ik juist op om er weer tegenaan te kunnen op andere dagen.

Ik ben daarnaast ook introvert. En daardoor krijg ik juist energie van dicht bij mezelf blijven, in plaats van dat ik de deur uitga en bezig ben met sociale afspraken. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Daardoor plan ik ook veel dagen ‘me-time’ in en beperk ik sociale afspraken tot een maximum van drie afspraken per week.

6. Jij bent je depressie!

Probeer iemand niet te zien depressief, maar koppel het los. Deze persoon kiest er niet voor om een depressie te hebben en is daarnaast ook nog gewoon een mens. Een depressie is niet iets wat je definieert.

Nog aanvullingen ? Deel ze dan hieronder!

2 Reacties

  • Anne

    Goed verwoord! En heel fijn om te horen wat je beter niet kunt zeggen. Vaak worden dingen gezegd met goede bedoelingen, maar komt het soms gewoon niet zo over. Aan deze tips heb ik zeker iets!

    • ButtercupSisters

      Ja, dat klopt helemaal! Soms kunnen dingen heel anders overkomen dan ze worden gezegd. Vandaar dat ik het belangrijk vond, om er toch een artikel aan te wijden. 🙂 Fijn om te horen dat je wat aan deze tips hebt! xx

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: