Tips die kunnen helpen als je een depressie hebt
Bewuste levensstijl,  Persoonlijk

Tips die kunnen helpen als je een depressie hebt

Wanneer je een depressie hebt, kan het leven hopeloos voelen. Alsof er geen oplossing is voor wat je voelt. Maar er zijn wel degelijk dingen die je kan gaan proberen om beter in je vel te gaan zitten. Uit mijn eigen ervaring en met tips van anderen die een depressie hebben (gehad), hebben we een lijstje met tips voor je opgesteld.

Tips die je kunnen helpen als je een depressie hebt

  • Zoek mensen op waar het veilig voelt om jouw gevoelens en gedachten mee te delen. Dit kan een vriend(in), familielid of psycholoog zijn;
  • Schrijf je gedachten op in een dagboek. Bijvoorbeeld een paar zinnetjes per dag. Het hoeft niet veel te zijn, maar dan kun je toch even je ei kwijt;
  • Houd een succesdagboek bij. Alle dingen die goed gaan op een dag. Ook heerlijk om op een later moment weer even in terug te bladeren;
  • Bij mij helpt het daarnaast ook om elke dag te bedenken waar ik dankbaar voor ben. Hiermee maak je jouw gemoedstoestand wat lichter en kun je relativeren wat je voelt. Je kan het opschrijven of gewoon in je hoofd doen;
  • Maak doelstellingen die je de volgende dag wil naleven. Waarbij je de lat niet te hoog legt voor jezelf. Dus ga vooral voor kleine, haalbare doelen;
  • Eet gezond. Hier bedoel ik mee eet weinig suikerhoudende producten en snelle koolhydraten. Die zorgen ervoor dat je bloedsuiker heel erg op en neer gaat. En de pieken en dalen kunnen er ook voor zorgen dat je je rot voelt.
  • Vermijd cafeïne en theïne (zit in koffie, thee, alcohol, energiedrankjes etc.) zoveel mogelijk. Zodat je lichaam niet die kick krijgt en daardoor ook beter kunt slapen.
  • Sporten (zoals een stevige wandeling, yoga – iets waar je rust van in je hoofd krijgt);
  • Zorg voor voldoende slaap (8-9 uur per dag);
  • Structuur in je leven bouwen;

Maar ook..

  • Download de app Youper om na te gaan waar je depressie gevoelens vandaan komen;
  • Ga mediteren (bijvoorbeeld met de app Calm);
  • Ga naar de dokter en laat onderzoek doen naar jouw bloedwaarden. Misschien heb je een tekort in vitamine D. Dit kan er ook voor zorgen dat je je niet gelukkig voelt;
  • 5G schema oefenen. Analyseer de momenten dat je je rot voelt. Ga aan de slag door op te schrijven wat er in je omgaat. Het 5G schema bestaat uit vijf dingen: gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag en gevolg. Onder elk kopje kun je opschrijven wat er tijdens die gebeurtenis gebeurde en wat je gedachte, gevoel, gedrag en het gevolg was;
  • Trek elke dag normale kleding aan;
  • Plan dingen in waar je blij van wordt. Denk aan het lezen van een boek, filmpje kijken, lekker maskertje op doen, wandeling maken met de hond, bad nemen met heerlijke bruisbal. Het kan van alles zijn.

Heb je nog aanvullingen? Ik hoor het graag!

Lees ook de andere blogs over depressie die ik heb geschreven. Zoals dingen die je echt niet moet zeggen tegen iemand met depressie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: