Veganist? Zo kom je aan voldoende plantaardige eiwitten!

Eiwitten zijn essentieel voor jouw lichaam om te kunnen functioneren. Ze vervullen hele belangrijke functies in het lichaam zoals het samentrekken van de spiervezels en transport van stoffen door het lichaam. Het is daarom belangrijk dat als je stopt met het eten van vlees, vis, eieren en zuivel producten dat je genoeg plantaardige eiwitten binnenkrijgt om je lichaam te voeden.

Plantaardige eiwitten zijn belangrijk voor je

De taken van eiwitten zijn groei, het onderhoud, samentrekken van spiervezels, transport van stoffen en het reguleren van het immuunsysteem en vochtbalans. Daarnaast zorgen eiwitten ook voor herstel na een workout en worden ze ingezet als brandstof als het lichaam niet voldoende koolhydraten binnenkrijgt. Het fijne aan eiwitten vind ik zelf dat je je snel verzadigd voelt. Dit betekent dat ik minder snel vettige en zoete trek heb.

Zoveel eiwitten heb je nodig

Nu hoor ik je denken: “Evelyne, hoeveel heb ik nodig dan?” Je kunt uitgaan van ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag als veganist of vegetariër. Daarnaast is het belangrijk om (eventueel) overgewicht niet mee te tellen en uit te gaan van een normale levensstijl. Als je veel sport heb je namelijk nog meer eiwitten nodig! Even een snel rekensommetje hoor. Weeg je 65 kilo, dan heb je ongeveer 65 gram eiwit nodig per dag. Ik vond het handig om daarom even op een rijtje te zetten uit welke plantaardige producten je deze eiwitten kunt halen.

But keep in mind.. naast eiwitten heeft jouw lichaam natuurlijk ook andere bouwstenen nodig om te kunnen functioneren. Zo zijn koolhydraten, vetten, vitamines, mineralen, vocht en vezels ook van belang. In deze tabellen heb ik een aantal waardes voor je onder de loep genomen: kcal, koolhydraten, vetten, eiwitten en vezels. Ter vergelijking in 100 gram kipfilet zit ongeveer 114 kcal, 0 gram koolhydraten, 23 gram eiwitten, 1 gram vet en 0 gram vezels.

Granen (per 100 gram)

granen plantaardige eiwitten per 100 gram

Zaden (per 100 gram)

zaden plantaardige eiwitten per 100 gram

Groenten & Peulvruchten (per 100 gram)

groente en peulvruchten eiwitten per 100 gram

Noten (per 100 gram)

noten plantaardige eiwitten per 100 gram

Welke plantaardige producten zijn het beste?

Voor een gezond voedingspatroon is het verstandig dat je veel varieert. Er is niet een plantaardig product dat de meeste plantaardige eiwitten heeft. Het grote plaatje is vooral belangrijk. Elk lichaam is anders en heeft andere behoeften. Daarnaast zijn er nog veel meer factoren die belangrijk zijn. Kijk naar wat je lekker vindt of waar jij je goed bij voelt. Blijf vooral variëren zodat je verschillende stoffen binnen krijgt en houdt in je achterhoofd dat (plantaardige) eiwitten mega belangrijk zijn voor je lichaam.

Van welke producten zou jij graag de voedingswaarden willen weten? En vind je het makkelijk om aan je dagelijkse dosis plantaardige eiwitten te komen? Liefs, Evelyne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *